Yang Liu

No English text yet > Do you like to help us with a translation? 


Yang Liu,

adviseur tussen ‘Oost’ en ‘West’
Geboortejaar : 1978
Geboorteplaats : Tianjin, China


In Porem van Mokum omdat hij zich als nieuwe Amsterdammer erg aanpast aan het westen, maar ook heel chinees blijft. Is goed thuis in allerlei culturen, meer een wereldburger dan de meesten van ons.
Fietst elke dag door het Vondelpark naar zijn werk.
I
Ik ontmoette mijn partner Paul in een oosterse supermarkt bij de Nieuwmarkt. Ik wist het zeker. Het was liefde op het eerste gezicht. Die dag zal ik dan ook nooit vergeten. Net zoals de dag dat ik voor het eerst in Nederland kwam. Wat moest ik ervan verwachten? Zoals zoveel studenten wilde ik naar het buitenland om te studeren. Dat was in 2001. Inmiddels, twaalf jaar later, woon ik hier nog steeds en ga ook niet meer weg. Ondanks dat ik ver van mijn familie woon helpt het dat mijn ouders net zoveel van Amsterdam houden als ik. Het is fijn als we tijd met elkaar kunnen doorbrengen in Nederland. De ontmoeting met Paul in 2004 werd de start van een mooie toekomst. In 2009 ondertekende we de partnerregistratie. Mijn ouders waren hierbij aanwezig. We hielden een ceremonie op het stadhuis. Het is een van de mooiste momenten van mijn leven hier in Amsterdam.

II
Ik werk voor een accountancykantoor. Vanuit mijn Chinese achtergrond en opgebouwde kennis en ervaring in Nederland, vervul ik een brugfunctie tussen ‘Oost’ en ‘West’. Ik vind het interessant om partijen bij elkaar te brengen zodat ze business kunnen doen. Elke dag fiets ik vanaf mijn huis, door het Vondelpark, naar het kantoor. Ik woon een paar minuten verwijderd van Chinatown. Door het Vondelpark fietsen geeft mij een goed gevoel. Ik voel me graag gezond, wie niet? De sportschool wordt regelmatig bezocht en als ik kook, want dat doe ik erg graag, gebruik ik alleen verantwoorde producten. Al mijn boodschappen haal ik op de markt. Het is vers en ik ben er in een paar minuten. Mijn Nederlandse collega’s vinden dat ik goed ben geïntegreerd. Vooral door dat fietsen denk ik!

III
Amsterdam is een stad voor iedereen. Alle nationaliteiten zijn welkom. Door die diversiteit voel ik mij niet anders dan anderen. Als je echt van Amsterdam houdt zoals ik, dan ga je er waarschijnlijk nooit meer weg. Toch ben ik trots op mijn Chinese roots. Ik vind het prettig om beide culturen te combineren. Als ik van China en Nederland het beste samenvoeg dan kan dat alleen maar een succes worden. Ik spreek het liefst af in de Skylounge. Het uitzicht is prachtig, er wordt leuke muziek gedraaid en de cocktails smaken mij goed. Zo’n avond typeert het gevoel wat je krijgt bij Amsterdam: genieten van het leven maar streven naar het beste. Wees allemaal proactief en ambitieus. Je bepaalt tenslotte zelf hoe je je leven wilt leven.

IV
Chinatown voelt een heel klein beetje als thuis. Ik kan daar, en op de Nieuwmarkt, alles vinden wat ik nodig heb; dagelijkse boodschappen of een Chinees product. Als ik tijd over heb drink ik iets in een van de cafés. Nederland staat bekend als ‘fietsstad’ maar ik vind dat nogal tegenvallen. Ik zou alle Amsterdammers willen aanraden meer te gaan fietsen. Of ga eens als een look-a-like toerist met een boot mee over de grachten. Je kijkt dan met een andere blik naar de stad. Ik vind Amsterdam eigenlijk een openluchtmuseum.

Voorgedragen door : Eric Kleine Hesseling
Portret : Raymond Huisman

Sponsor:  Eric Kleine Hesseling
Interview : Britt Hooijmans
Foto : Koos Baaij