Pierre Roth

No English text yet. Do you want to help us with a translation? 


Pierre Roth

handyman

Geboortejaar  : 1942
Geboorteplaats : Amsterdam
In het Porem van Mokum omdat hij als verzamelaar en handyman doet waar hij zin in heeft. Ook omdat hij vanwege zijn speciale literaire uitgaven, gedrukt op zijn eigen drukpers, ook wel de ‘literaire loodgieter’ wordt  genoemd.
Wandelt graag door de stad zonder vooropgezet plan

I
Als ik de deur uitloop is het altijd weer de vraag welke kant ik die dag op ga. Sinds de VUT zijn mijn benen mijn vervoersmiddel. Ik loop op een dag makkelijk veertig kilometer. Vaak heb ik een plan maar daar komt zelden iets van terecht. Toen ik op een dag via de Kanaalstraat naar de Jan Pieter Heijestraat liep, snuffelde ik even bij de vuilniscontainers. Naast huisvuil gooien mensen van alles weg. Een vuilniszak gevuld met papieren trok mijn aandacht. Bij één aanblik zag ik het al. Het was het handschrift van schrijver en vriend Godfried Bomans. De zak puilde uit. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Brieven van minister Luns, kladjes van Godfried en tekeningen van Volkskrant-cartoonist Opland. Godsfrieds vrouw had alles buitengezet. Een scheiding, dan krijg je zulk soort dingen. Kijk, als je altijd dezelfde route loop dan kom je zulk soort dingen natuurlijk nooit tegen.

II
Paulus de boskabouter is de liefste kabouter die er is. Ik struin elk jaar de rommelmarkten af om figuurtjes te zoeken die bij Paulus horen. De vitrinekasten raken steeds voller. Maar dat is niet alles. Elke verdieping heeft zijn eigen verzamelingen. Beneden Paulus, daarna stereografiekijkers. Ik heb ooit een stereografielens ontworpen die op een gewone camerabody past. En hier is mijn bibliotheek met daarin alles thematisch gerangschikt. Alle biologieboeken bij elkaar en ook alle Nederlandse literaire schrijvers. Eigenlijk ken ik die allemaal persoonlijk. Heb dus heel veel gesigneerde Nederlandse literatuur. Ken je Simon Carmiggelt trouwens? Nee, dat dacht ik al. Hij was, toen ik nog heel jong was, mijn buurman en we zijn altijd bevriend gebleven. Wel typerend dat je Napoleon moet heten om herinnerd te worden. Hitler, ja die naam zegt je wel wat maar Carmiggelt, een van Nederlands grootste schrijvers niet. Het is verwerpelijk.


III
Op de eerste verdieping staat mijn verzameling smurfen, maar ik ben geen smurfenverzamelaar. Deze horen bij elkaar dus dat is nu compleet. In de kamer hiernaast liggen mijn pop-up boeken en Amerikaanse en Nederlandse series. Op de volgende kamer staat mijn drukpers en letterkast, maar het is hier nu een zooi. Albums heb ik ook, niet zozeer om de muziek, als de hoes maar bijzonder is. Wel heb ik een collectie Indiase muziek. 
Maar naar India zelf, daar hoef ik nooit naartoe. De prachtige muziek wordt dan verstoord door de viezigheid en al het rumoer. De muziek laat mij India mooi vinden en dat is genoeg. 
 Amerika, daar hoef ik ook niet heen. Ik heb vrienden in New York, schatten van mensen, maar als we elkaar willen zien dan moeten zij maar naar Nederland komen. Het materialistische van de Amerikanen past niet bij mij. De cultuur in Spanje, die past beter bij mij, vooral  door mijn motto ‘dat zien we morgen wel weer’.  

IV
Ik had ooit een lief wonen in Den Bosch. Op het nippertje redde ik de laatste trein naar Amsterdam. In Oss kwam ik erachter dat ik de verkeerde trein op het nippertje gehaald had. Ik zal mij Oss altijd blijven herinneren vanwege dat ene heldere moment. Brabant, ja, daar vieren ze carnaval. Ik moet er niets van hebben. Wel opvallend dat mensen hun ogen hier in Amsterdam uitkijken bij allerlei opvallende figuren. Met carnaval is dat blijkbaar volkomen normaal. Mijn kleinkinderen staren zelfs mensen na. Mij valt het geen eens op. Wat me wel opvalt tijdens zo’n wandel- of fietstochtje zijn de fietsers. Man, o man wat zijn ze brutaal. Ze fietsen gewoon op de stoep. Op de stoep! En dan die flauwe smoesjes. ‘Ja, ik woon hier.’ Flikker op. 

Voorgedragen door : Raymond Huisman
Portret       : Raymond Huisman
Sponsor : Nog niemand. U? 

Interview : Britt Hooijmans
Foto : Koos Baaij