Akwasi Frimpong

English text comes

Akwasi Frimpong
(Olympisch) atleet / eigenaar evenementenbedrijf

Geboortejaaar : 1986
Geboorteplaats : Kumasi, Ghana (nationaliteit: Nederlander)

In het Porem van Mokum omdat hij als jonge sporttalenten inspireert om groot te dromen. Hij riep de ‘Golden Sprint Inspiration Award‘ in het leven voor talentvolle atleten. Zodat zij nooit opgeven en een positief voorbeeld zijn hun omgeving. 

“Dream big and work hard”, nooit opgeven om je dromen na te jagen.  
Bij alles wat hij doet spat het enthousiasme ervan af. 


I
“Als achtjarig jongetje kwam ik in 1995 vanuit Ghana naar Amsterdam Zuidoost. Dertien jaar lang was ik illegaal. Het was heel moeilijk. Gelukkig kon ik in Zuidoost mezelf zijn als kind. Het is echt het mooiste stadsdeel van Amsterdam. Daar kon ik mijn verdriet over het uitblijven van een verblijfsvergunning uiten door keihard te sprinten. Nederlands sprintkampioen Sammy Monsels gaf mij gouden atletiekspikes toen ik zestien was. Een jaar later was ik Nederlands jeugdkampioen op de 200 meter. Vanaf toen heette ik ‘GoldenSprint’. Ik was geen nummer meer zoals bij de Immigratiedienst. Ik heb geleerd om nooit op te geven en dat je met weinig veel kan bereiken. Ik wil jonge mensen in Zuidoost helpen om hun dromen waar te maken in de atletiek. Jongeren laten geloven in zichzelf. Daarom heb ik de Akwasi Frimpong Foundation opgericht.

II
Die eerste jaren na 1995 waren heel moeilijk. Een nieuwe taal, grote afstandelijke flatgebouwen, de kou. Mijn moeder was zes jaar eerder naar Amsterdam gekomen, op zoek naar werk. Ze had wel een verblijfsvergunning, maar ik had niet dezelfde achternaam als mijn moeder. Dertien jaar lang kon ik geen gewone Amsterdamse jongere zijn. Altijd op mijn hoede. Maar ik heb geleerd om nooit op te geven en dat je met weinig veel kan bereiken. Ik wilde studeren en hard kunnen rennen. Die spikes van Sammy Monsels motiveerden enorm. Door mijn Nederlands jeugdkampioenschap op de 200 meter was ik geen nummer meer zoals bij de Immigratiedienst. In 2007 werd ik zelfs bijna Amsterdammer van het Jaar en in 2008 kreeg ik mijn Nederlandse paspoort. Veel mensen in Amsterdam hebben mij geholpen. Zelfs burgemeester Cohen en Johan Cruyff.

III
Ik ben heel blij dat ik in Amsterdam terecht ben gekomen. Amsterdam is de broedplaats voor talent. Maar de basis voor succes zit altijd in jezelf. Ik geloofde in mezelf en heb keihard gewerkt om te bereiken waar ik nu sta. In Zuidoost zijn twee prachtige atletiekbanen, de Johan Cruyff court, de Richard Kraijck playground, honderden trapveldjes en multi-courts. Jonge vandalen die zichzelf willen bewijzen kunnen deze voorzieningen gebruiken om hun energie op een positieve manier kwijt te raken. Mijn favoriete plek is de atletiekbaan Kraaiennest in Amsterdam Zuidoost. Daar kon ik mezelf zijn als kind. Daar kon ik mijn verdriet en woede over het uitblijven van een verblijfsvergunning uiten door keihard te sprinten. Daar kreeg ik mijn gouden sprint spikes. Daar leerde ik over respect, discipline en doorzettingsvermogen. 

IV
Uitkomen op de Olympische Spelen is mijn grootste droom als sporter. En ik ambieer een carrière in de marketing bij grote internationale bedrijven. Maar bij de atletiekvereniging in Amsterdam Zuidoost leerde ik ook dat het belangrijk is om je in te zetten voor je omgeving. We organiseerden evenementen voor de omgeving, als vrijwilligers. Amsterdam heeft mij kansen geboden en ik wil iets terugdoen. Zoals mijn atletiektrainer Sammy Monsels mij inspireerde wil ik jonge mensen in Zuidoost helpen om hun dromen waar te maken in de atletiek. Jongeren laten geloven in zichzelf. Laten zien wat je met doorzettingsvermogen en positief blijven kunt bereiken. Ik heb de Akwasi Frimpong Foundation opgericht om talentvolle en ambitieuze jongeren Gouden Kansen te bieden. En daar is niet zoveel voor nodig: goed schoeisel, goede kleding en een goede verzorging van je innerlijke kampioen.”

Met (letterlijk) enorme positieve kracht streeft Akwasi er keer op keer naar om Oranje te verdedigen op de Olympische Spelen (eerst wilde als sprinter uitkomen tijdens de spelen in Londen, maar daarvoor werd hij net niet geselecteerd. Nu is hij volop in de race als remmer van een bobslee voor de Olympische Spelen in Sotsji). Met zijn 27 jaar is hij ambassadeur van het Johan Cruyff Institute, het ROC Amsterdam en van de gemeente Amsterdam. Hij studeerde cum laude af in ‘business management’  in de VS. Tijdens zijn studie werkte hij als acteur en model en werd hij directeur van het door hem opgerichte marketing- en evenementen bureau. Ook riep hij een internationale sportprijs voor jongeren in het leven. 

Voorgedragen door: Saskia de Rooy
Portret : Saskia de Rooy
Sponsor: Mirjam Bonting MB Uitgeven & profileren
Interview: Lisette Hombergen
Foto: Koos Baaij