Abderrazak Sbaïti

English text comes


Abderazak Sbaïti 
directeur


Geboortejaar : 1952
Geboorteplaats : Tanger, Marokko
In het Porem van Mokum omdat hij een inspirerende man is. Een diepe denker/filosoof met een warm hart die het goddelijke ziet in ieder mens en initiator is van El Hisjra (brug tussen twee culturen), Arabische boekhandel en cultureel centrum.  

“Zonder kennis geen begrip”

In 1983 kreeg ik het idee voor een Arabische boekhandel. Wilde de dialoog opstarten zonder daarbij de polemiek op te zoeken. Twintig jaar geleden volgde het idee voor de El Hizjra-literatuurprijs. Deze prijs moedigt Arabische Nederlanders aan om zelf te schrijven. Mijn Nederlandse collega’s zeiden: ‘Marokkanen lezen niet.’ Dat klopt, maar er is nooit iemand naar hen toegegaan. Wij geven hen de mogelijkheden, maar ze moeten het uiteindelijk zelf doen. Ik probeer de Marokkanen duidelijk te maken dat wijzelf ons hoogste kapitaal zijn. Zelf kan ik mijn leven zonder lezen niet voorstellen. Het is belangrijk om kennis te krijgen van je eigen cultuur en die van een ander. Als je jezelf niet kent wordt het moeilijk een ander te begrijpen. Zonder kennis geen begrip. Die boekhandel is uitgegroeid tot de stichting El Hiszjra, die als brug tussen twee culturen kennis van de Arabische cultuur wil bevorderen. Met mij als directeur.

II 
In Marokko heb je de geleerden en het gewone volk. Lezen, dat doet alleen de elite, dat is niet weggelegd voor het gewone volk. Veel Marokkanen kennen hun eigen geschiedenis daarom niet. Anderzijds weten Nederlanders weinig van de Marokkaanse geschiedenis of de islam. De meesten zien ons als een groep, maar uiteindelijk word ik zelf het liefst beoordeeld als mens, als individu, als persoon. Het Nederlandse volk is ook niet één: Nederlanders verschillen enorm van elkaar. Dat is multiculturaliteit. 
Wat betreft de islamitische bevolking in Nederland, daar heb ik wel enige kritiek op. Wij zijn hier als gasten, dat moet je nooit vergeten. De gewoonten van het Nederlandse volk moet je respecteren. Dat is mijn standpunt. Ik vind het pijnlijk om een kerk te zien als moskee. Dat is het erfgoed van een stad, dat moet je respecteren. Je geloof belijden doe je dan maar op een andere plek. 
III 
Als je goed wilt nadenken, moet je dat eigenlijk lopend doen. Het liefst loop ik door het bos of de duinen. Af en toe ook in Amsterdam en dan meestal in het Vondelpark, soms over de Albert Cuypmarkt. Daar observeer ik de mensen. Wat een verscheidenheid aan mensen en culturen zie je toch in Amsterdam! Het is echt een zeer tolerante en bijzondere stad. Ik kwam hier in 1974, nadat ik in 1972 van Marokko naar België was verhuisd. Ik had niet het plan in Nederland te blijven, maar de sfeer en de vrijheid hier overtuigden me. Nu ben ik trots dat ik in Nederland mee heb kunnen doen. Ik vind het bijzonder dat ik deze mogelijkheden heb gehad. Een grote waardering voor heel Nederland. 

Voorgedragen door: Anna Hulzink
Portret : Anna Hulzink
Sponsor: Nog niemand. U?
Interview: Anna Lamberts en Jasper Haagsma 
Foto: Koos Baaij