Salwa Jabli

Werkwijze voor het Porem van Mokum:
Ik maak in eerste instantie foto’s (duurt ongeveer een half uur), daarmee werk ik in mijn atelier.  Eventueel werk ik later met iemand bij hem of haar thuis of in mijn atelier. Dat duurt ongeveer 2 á 3 uur. Twee tot drie keer heb ik daarvan nodig, maar het kan ook alleen met foto’s.

Mevrouw van der Haar.


MI VIDA
Pastel op doek, 270x220cm, 2009
DE KOEKJES VAN VERKADE
Maria
Keramiek, glas, grafiet en pigment, diameter 40 cm, 2009































 


MORIRSE MIL VECES
Marmer, gips, metaal, hout en plexiglas,
90x180x20cm, 2005






















 De beeldende kunst is voor mij een communicatie middel. Waarbij de kunstenaar zijn idee, werkelijkheid, verlangens, dromen, idealen en of vragen omzet naar beeld. Dit scheppingsproces gaat gepaard met frustraties, strijd, spelen en ontdekken.
In mijn beelden en tekeningen vormen concrete, schokkende gebeurtenissen vaak de aanleiding: verkrachtingen, misbruik, geweld. De vragen, woede en gevoelens van onmacht die de beelden van dergelijke gebeurtenissen bij mij oproepen vormen de motor achter mijn werk. Ik ga daarbij uit van de slachtoffers, maar de rollen van daders en getuigen (toeschouwer) zijn hier natuurlijk onlosmakelijk mee verbonden. Ik probeer het geweld en het lijden te begrijpen en de aard ervan tonen. Om zo de donkere kanten van de mens te analyseren en uit te beelden.
Ik stileer, zoek naar de juiste lijnen, textuur, contrasten en materialen om zo krachtig, zuiver en helder mogelijk mijn visie te verbeelden op de gebeurtenis die de aanleiding vormden. Waarin ik probeer uit te stijgen boven de individuele gebeurtenis en de emotie die de aanleiding vormden. Het werk geeft ook geen eenduidig oordeel, maar toont en bevraagt geweld en lijden.
Bij een portret is er sprake van een bijna ‘intiem en naakt’ contact tussen de kunstenaar en de geportretteerde. Een veel directer contact. Een portret is een poging om een mens, een ziel en karakter tot leven te laten komen. Observatie, tijd, sfeer en interactie speelt een belangrijke rol. Waarbij er sprake is van een zoeken naar evenwicht tussen impressie, mijn visie, werkelijke weergave en diepte. De wens de ander te begrijpen en diens aard te tonen. www.salwajabli.com