H.F. van Steensel

Werkwijze voor het Porem van Mokum:
Ik werk naar levend model maar ook van foto’s.
De geportretteerde komt naar mijn atelier, maar ik kan ook bij de geportretteerde thuis werken.
Ik heb één bijeenkomst van 1 á 2 uur nodig voor het maken van een portret.
Later in het atelier werk ik het portret verder uit.
Een voorbeeld portret voor het Porem van Mokum is in de maak.

Yvette en Goya

Wilma






































Anke






















Er zijn zoveel mensen, en allemaal zijn zij voor zichzelf het centrum van de wereld. Met al hun gedachten en bijzonderheden, hun geschiedenissen en gevoeligheden,en hun mensen en spullen om hen heen. Een ieder is een universum waar je geen weet van kunt hebben, je kunt nu eenmaal niet in een ander kruipen.
Wat mij aanzet tot het maken van portretten is dat ik hiermee een poging doe om voor een piepklein gedeelte het universum, de werkelijkheid, van de ander te overlappen met mijn eigen universum, en wellicht die van de toeschouwer. Tegelijkertijd sta ik daarmee open voor het andersoortig staan in het leven van de ander, ik wil het zelfs een stukje eigen maken, en laat ik mijn eigen kwetsbaarheid zien , het portret blijft een “bij benadering”, aan de rand van wat ik niet kan pakken of verbeelden. Dat wat overblijft is de verwondering. www.hfvansteensel.blogspot.com