Marino Carasso

No English text yet. Do you want to help us with a translation? 

Marino Carasso 
natuurkundige

Geboortejaar  : 1943
Geboorteplaats : Amsterdam

In het Porem van Mokum omdat hij vanuit een kunstenaarsmilieu heeft doorgeleerd en zich nu met zijn natuurkundige kennis aan koken wijdt en daar veel mensen een plezier mee doet

Fietst graag door de buitenwijken van de stad

I
Sinds ik weer in Amsterdam woon, ben ik gaan koken. Mijn kennis van natuurkunde en chemie probeer ik met het koken in verband te brengen. Ik heb ook zelf apparatuur gebouwd om het kookproces heel nauwkeurig te kunne maken. Vlees geef ik een heel mooie smaak door met injecties te werken om het marineerproces te versnellen, ananassap in biefstuk bijvoorbeeld. Bij het koken hoort ook dat je inkopen doet. Dat kost me vaak wel een paar uur. Het inkopen hier in Amsterdam vind ik één groot genoegen. Vlees moet van onbesproken soort zijn, dus dat koop ik bij Siem van der Gragt op de Elandsgracht. Voor vis ga ik naar de Noordermarkt of de Albert Cuyp. Op de Haarlemmerdijk komen steeds meer goede winkels en wat ik een groot gewin voor Amsterdam vind, is dat buitenlandse mensen hun voedselwaren hier verkopen. Zo ken ik een Marokkaanse vrouw die heel goeie hummus maakt.

II
Ik groeide op tussen de kunstenaars in de zogenaamde atelierflat in de Rivierenbuurt. Als kind realiseer je je niet dat dat bijzonder is. Mijn Italiaanse vader was beeldhouwer en werkte thuis en ik hielp hem bij zijn werk. Mijn moeder was apotheker. Ik ging aan de wat toen Gemeente Universiteit heette, natuurkunde studeren met wiskunde als bijvak. Helaas vond ik geen werk in Amsterdam. Ik kwam bij Philips in Eindhoven terecht waar ik een aantal functies had. Uiteindelijk werd ik directeur van de afdeling research. Ik had al een pied à terre aan de Prinsengracht, maar toen ik met pensioen ging heb ik hier weer een huis gekocht. In Amsterdam voel ik me gewoon thuis. Het leefklimaat vind ik erg prettig. Ik ontmoet hier veel mensen die me inspireren, met wie ik goed kan praten en die nog wel eens iets verrassends te vertellen hebben.


III
Nu ik gepensioneerd ben, heb ik een breder activiteitenpatroon dan toen ik werkte, maar ik wil dat niet teveel versplinteren. Ik heb voor mezelf een stuk of zes activiteiten geformuleerd waarin ik me echt wil verdiepen. Zo heb ik een aantal vrienden geholpen bij het opzetten van een bedrijf. Ook wil ik lichamelijk fit blijven; ik houd van fietsen, zowel korte als lange afstanden. Ik heb een fiets voor lange afstanden waarop ik, met bagage, naar Rome ben gefietst. Op mijn racefiets rijd ik ook graag door Amsterdam en omgeving. Je bent in tien minuten de stad uit. Zoiets hoef je in een stad als Londen niet te proberen. Zeilen vind ik ook geweldig. Ik heb me aangemeld als varend bemanningslid op een driemaster die Kaap Hoorn zal ronden. Het is daar nogal stormachtig en er komen twee zeestromen samen. Dat wil ik wel eens meemaken!

IV
Als ik op de fiets door Amsterdam rijdt, valt het me op dat de stad zo goed onderhouden is. Ik rijd graag door Amsterdamse wijken die niet in het centrum liggen. Ik vind het leuk om te kijken hoe het daar gaat, wat de mensen daar doen. Maar waar ik ook fiets, het ziet er allemaal keurig uit. Er is ook veel verbeterd. Toen ik klein was, was bijvoorbeeld de Jordaan toch een beetje een shabby buurt net als de Pijp, maar dat is nu helemaal over. Amsterdam verloedert niet, eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het anti-verloedert. 
Ook met gasten verken ik de stad per fiets. Op de grachtengordel komen ze zo ook wel, dus ik rijd dan langs de rand, langs de Amstel naar het Bickerseiland en KNSM-eiland. Ook boven de Piet Heintunnel is het mooi. Op die eilanden hebben ze water en huizen met elkaar geïntegreerd, heel bijzonder.

Voorgedragen door : Meera Stenfert Kroese
Portret  : Meera Stenfert Kroese
Sponsor : anoniem 
Interview : Petra de Jong
Foto : Koos Baaij