Laila Aadmi

No English text yet  > Do you want to help with a translation?

Laila Aadmi

Geboortejaar                                    : 1971
Geboorteplaats                                  : Breda

In het Porem van Mokum omdat zij aan veel Amsterdammers meer dan alleen maar medicijnen verstrekt. Laila is van een stille, onaantastbare schoonheid en heeft een onbaatzuchtige toewijding en aandacht voor iedereen

Ik ben een van de meiden hier, een van het team, we doen het samen.


I
Als apotheker ben ik vaak heel direct betrokken bij het ziek zijn van mensen. Soms ga ik dan bij ze langs. Dat maakt mijn beroep zo mooi. Ik hoor heel veel verhalen, van mensen die ziek zijn en problemen hebben. In Amsterdam vertellen mensen sneller over privézaken. Soms zijn dat hele zware en verdrietige dingen, maar vaak is er ook weer die humor. Ik probeer ze steun en advies te geven. Je kunt veel voor een ander betekenen. En zeker als iemand ziek is. Iedereen kan dit vak op zijn eigen manier invullen. Ik voel me betrokken en sta onbaatzuchtig in het leven. Dat plan ik niet, dat gaat vanzelf. Voor mij is dat het mooiste wat je kunt doen. Er zijn voor een ander in moeilijke tijden.

II
Na mijn studie ben ik in februari 2002 als beginnend apotheker naar Amsterdam gekomen. De bedoeling was dat ik hier zes weken stage zou lopen. Maar ik was hier zo op mijn plek, dat ik nooit meer weggegaan ben. In Amsterdam kan ik mezelf zijn. Ik identificeer me met het open karakter van de stad. Ik ben ook open, een open boek. Ik ben in Breda geboren en in Oosterhout opgegroeid. Mensen vragen regelmatig aan de balie of ik uit Limburg kom, vanwege mijn zachte g. Hoewel ik me in Oosterhout prima thuis voelde, was ik daar toch de Marokkaanse tussen overwegend blanke families. In de multiculturele mengelmoes in Amsterdam ben ik echt op mijn plek. Ik pas er perfect tussen, ga mee in de drukte die dag en nacht doorgaat. Dat voelde voor mij als een warm bad. In Amsterdam heb ik me nooit een vreemde gevoeld.


III
Ik heb veel meegemaakt in Amsterdam. Vooral met patiënten die ik bijzondere zorg moest verlenen. In Noord werkte ik in een kleine apotheek. Daar was veel persoonlijk contact met de klanten. Zo was er een moeder van een jongetje van twaalf die een tumor had. Er was veel onderzoek nodig en ook veel medicatie. Zijn moeder kwam vaak vertellen hoe het met hem ging. Ik ben ook een paar keer bij hen thuis geweest. Je probeert zoveel mogelijk te helpen. Uiteindelijk is haar zoontje overleden. Dat was zo verdrietig. Zo’n contact gaat je niet in de koude kleren zitten. Maar toch, die directe betrokkenheid bij mensen. Dat maakt dit beroep juist zo mooi.

IV
Als je goed doet, mensen vertrouwt en goed behandelt, ontvang je ook goed terug. Die ervaring heb ik, dat het wordt gewaardeerd waar ik me voor inzet. Tot nu toe is het me altijd gelukt om dingen tot een goed einde te brengen. Ik ontmoet in de apotheek veel mensen die het moeilijk hebben. Er zijn ook veel regels in ons vak. Regels waar je niet vanaf kan wijken. Ik kijk altijd naar de persoon. Hoe kan ik die het beste helpen? Met gegronde redenen moet dat kunnen. Het heet niet voor niets werken in de zorg. Dan moet je die zorg ook kunnen verlenen, ook al past dat niet altijd binnen de regels. Voor het team geldt hetzelfde. Iedereen heeft zijn eigen manier van zijn en doen. Ik ben er verantwoordelijk voor dat ze lekker kunnen werken. Ik probeer een goed voorbeeld te zijn en iedereen respectvol te behandelen. Zo lukt het beter alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.




Voorgedragen door                 : Anna Hulzink
Portret                                       : Anna Hulzink
Sponsor                                     : Ruud Gosse
Interview                                   : Caroline Freriks

Foto: Koos Baaij