Jetty Noten

No English text yet. Do you want to help us with a translation? 

Jetty Noten
buurtmoeder


Geboortejaar  : 1951
Geboorteplaats            : Paramaribo, Suriname

In het Porem van Mokum omdat ze haar buurt een mooier plekje maakt. Ze doet vrijwilligerswerk op school, kookt in het buurthuis en ziet de buurt als haar grote familie.

Kookt de lekkerste Jetty-gerechten voor de buurt



I
Stil zitten, dat kan ik niet. Ik hou van mensen en toen ik niet meer kon werken heb ik besloten te gaan helpen in de buurt. Ik geloof dat als iedereen z’n steentje bijdraagt de wereld er alleen maar beter door wordt. Zo kook ik bijvoorbeeld in het buurthuis. Vaak Surinaamse gerechten maar bijvoorbeeld ook Maxima’s Empenada’s! Ja, echt. Toen zij een keer in het buurthuis op bezoek was zei niemand wat. Dus ik vroeg al snel ‘heeft u misschien een lekker recept wat we hier kunnen koken?’ Toen kwam ze met het recept voor empenada’s en legde helemaal uit hoe je die moet vouwen. Zo leuk! Achteraf hoorde ik pas dat we volgens het protocol geen vragen mochten stellen. Wist ik veel! Toch nog een lekker recept aan overgehouden.

II
Ik kom uit Suriname maar Amsterdam Noord is echt mijn thuis. Ik kwam hier omdat mijn ouders uit elkaar gingen en ik bezig was volwassen te worden. ’t Liefst wilde ik in Nederland op kamers gaan. Ik had daar familie die me daarbij kon helpen. Toen was de keuze snel gemaakt. Mijn eerste indruk? Poeh, ik denk dat die toch te maken heeft met het zelfstandig worden. Daar zat ik dan, alleen op m’n nieuwe kamer. Toch een beetje overweldigend. Gelukkig is de buurt zo saamhorig, echt een grote familie. Iedereen kent elkaar en helpt waar die kan. Als er nieuwe mensen komen worden ze gelijk welkom geheten. Nu kan ik niet over een markt lopen of het is wel ‘hej buurvrouw, hoe is het buuf!’ Zo gezellig! Amsterdam Noord heeft over het algemeen een slecht imago, maar ik denk dat de rest van Amsterdam nog veel kan leren van mijn buurt. 


III
De fijnste plek in de buurt vind ik toch wel het pierenbadje. Dit is echt een plek waar de buurt samenkomt. Zeker toen mijn kinderen kleiner waren ging ik er graag heen. Ik heb nog bij de gemeente aangevraagd of daar geen buurthuis kon komen maar helaas kon dit niet door de bezuinigingen. Ik doe voor de buurt ook wel andere dingen maar koken is echt mijn passie. Daar zie je ook mijn Surinaamse roots in terug. Zelfs als ik Hollandse stamppot maak gaan er natuurlijk wel lekkere Surinaamse kruiden door. Het moet wel een beetje een Jetty-gerecht blijven. Ik kook nu vooral in het buurthuis en een keer per maand kook ik een echte Surinaamse maaltijd voor allemaal multiculturele ouderen. Ook wil ik mijn gerechten verkopen via Thuisafgehaald.nl. Dan denkt iedereen in de straat bij het ruiken van de Surinaamse kruiden gelijk: dat is Jetty!  En dan kan de hele buurt straks lekker eten!


Voorgedragen door: Monique Ickenroth
Portret       : Salwa Jabli
Sponsor : Sponsor gevonden; Gerhard Bush
Interview                   : Monika Nikken
Foto : Koos Baaij