Felix de Rooy

No English text yet > do you like to help us with a translation?

Felix de Rooy
multidisciplinair kunstenaar 


Geboortedatum : 3 november 1952
Geboorteplaats : Willemstad, Curaçao
In het Porem van Mokum omdat hij een inspirerend mens is die verbindingen legt tussen verschillende continenten. Een wereldburger.


 'Amsterdam is mijn huis, mijn hart, mijn hoofd’.


I
Mijn jeugd heb ik op Curaçao doorgebracht. Omdat ik een studie wilde volgen aan de Vrije Academie Psychopolis in Den Haag moest ik voor vier jaar naar Nederland. Dat was van 1969 tot 1973. Maar in Den Haag wonen wilde ik niet! Ik woonde liever op kamers in de Amsterdamse Jordaan. In die tijd was Amsterdam namelijk veel swingender dan Den Haag.  Na enkele jaren terug te zijn geweest op Curaçao ging ik in 1980 naar Amerika waar ik in New York de Masteropleiding Film Directing kon volgen aan de New York University. Veel gereisd dus en ook in veel landen gewoond, maar desondanks is Amsterdam de plek waar ik mijn werk als multidisciplinaire kunstenaar het beste kan uitvoeren. 'Amsterdam is mijn huis, mijn hart, mijn hoofd’.

II
Nog voor dat ik in Den Haag ging studeren was ik als jongetje al eens in Amsterdam geweest. Ik was toen elf en dat was mijn eerste kennismaking met deze stad. New York kende ik toen al want daar waren mijn ouders en ik net geweest voor een vakantie. Als koloniaal kind dacht ik echt dat Amsterdam een walhalla was van cultuur en grootsheid. Maar in vergelijking met New York, waar alles supersized is, was Amsterdam maar een dorpje. Ik weet nog hoe koud het was en dat ik het Leidseplein en de Dam maar kleine pleintjes vond. Pas in de vroege jaren tachtig kwam ik voor de tweede keer vanuit New York naar Amsterdam. Het was hier op dat moment veel relaxter dan in New York, waar de nadruk nog teveel op etniciteit lag. En in vergelijking met de andere Nederlandse steden was Amsterdam toen toch een stuk kosmopolitischer. 

III
Ik ben van alles: kunstenaar, acteur, docent, regisseur, curator, cultureel adviseur, film- en theatermaker. Met mijn multidisciplinaire werk probeer ik commentaar te leveren op de maatschappij. Volgens mij moeten Europeanen zich gaan beseffen dat we allemaal één genetische familie zijn. Als kleinzoon van een blanke Hollandse grootvader, vind ik het essentieel dat iedereen met Europees bloed zijn positie in Europa moet claimen. Neem nu de vroegere Nederlandse kolonisten. Die hebben destijds wel een hybride cultuur gecreëerd waarin iedereen de Nederlandse taal en geschiedenis moest leren en waar iedereen dezelfde nationaliteit heeft. Maar toch worden deze mensen niet als gelijkwaardig aan Nederlanders gezien. Dit moet doorbroken worden. Voordat de apartheid werd afgeschaft in Zuid-Afrika hadden veel Nederlanders een grote mond, maar ondertussen vinden we het nog steeds normaal dat we zwarte en witte scholen hebben. Waar zijn we nou mee bezig in dit land? Het is alsof ze de rassenscheiding hebben teruggebracht. Dat mag toch niet? Het gaat niet om jullie en wij, maar om samen. 


Voorgedragen door : Saskia de Rooy
Portret : Saskia de Rooy
Sponsor         : M. Van Asperen
Interview : student UvA 
Foto: Koos Baaij