Eric de Lange

No English text yet > Do you want to help with a translation? 

Eric de Lange
ondernemer

Geboortejaar : 1963
Geboorteplaats : Amsterdam

In het Porem van Mokum omdat hij initiatiefnemer is van Zon op Noord, een project dat mensen macht geeft iets te doen aan een globaal probleem. Deelnemers kunnen zonnepanelen ‘huren’ en zo zonne-energie opwekken.


Amsterdam is mijn geboortestad. En hoewel ik tussendoor op andere plekken heb gewoond, zelfs in het buitenland, woon ik ondertussen alweer dertig jaar in Amsterdam. Je voelt de charme van een grote stad: de stad leeft en er gebeurt altijd wel wat. Amsterdam kent duizenden leuke plekjes, zoals de nieuwe boulevard bij het IJ en de Noordermarkt. Het enige nadeel dat ik kan bedenken aan het wonen in de stad, is dat je elke dag in de file staat als je buiten Amsterdam werkt. Ik zou niet zeggen dat ik verliefd ben op Amsterdam, want verliefdheid gaat over. De verliefdheid is overgegaan in liefde.

II 
Ik kende Porem van Mokum al, maar was wel verrast toen ik werd voorgedragen. Het belangrijkste doel van Zon op Noord is zoveel mogelijk Amsterdammers in staat te stellen om zonne-energie op te wekken. Dat is namelijk in Amsterdam best moeilijk, omdat mensen bijvoorbeeld een ‘verkeerd’ dak hebben of in een gebouw wonen waar iedereen een dak deelt. Door zonnepanelen te verhuren kan iedereen gebruik maken van zonne-energie. Daarnaast vind ik het belangrijk dat het een lokaal project is. Omdat deelnemers elkaar bij wijze van spreken kunnen tegenkomen bij de bakker of op straat, kunnen ze elkaar leren kennen. Dit vergroot de sociale cohesie. Veel andere mensen proberen soortgelijke projecten op te starten, maar lopen ergens op vast. Dat het ons (ikzelf en Geert Jan Stolk, red.) wel gelukt is vind ik erg mooi. 

Voorgedragen door: Geert Jan Stolk
Portret : Saskia van Rooy
Sponsor : Geert Jan Stolk, Zon op Nederland
Interview : Esther Triezenberg
Foto: Koos Baaij