Chao Shi

English text comes


Chao Shi
balletdanser


Geboortejaar : 25 maart 1986
Geboorteplaats : Shanghai, China

In het Porem van Mokum omdat hij als eerste Chinese danser bij het Nationale Ballet daar een Chinese touch in wist te brengen en ons van prachtige optredens laat genieten.

Hij draagt altijd een paraplu in zijn tas, want ‘het regent zo vaak in Nederland’.


I
Ik ben opgegroeid in Shanghai, China waar ik op tienjarige leeftijd begon met professioneel trainen. In 2005 kwam ik in Amsterdam wonen, omdat ik toen bij het Nationale Ballet ging werken. Ik kon in die tijd ook aan het werk bij een gezelschap in Toronto. Ik koos voor Amsterdam, omdat ballet oorspronkelijk uit Europa komt. Ik vind Amsterdam wel klein, maar heel gezellig, multicultureel, vrij en open. Ik ben blij dat ik daar deel van uitmaak. Ik loop 's avonds vaak van het Muziektheater naar huis. Spectaculair om dan de verlichte grachten te zien. In Amsterdam kan ik mezelf zijn, maar wel met dingen die ik uit China heb meegenomen: echt Chinees eten dat ik zelf kook, maar ook nuttige connecties. En karaoke. In China zijn gelegenheden met speciale karaokekamers. Heel wat anders dan de karaoke-installaties in een café zoals hier. Ik ben heel blij met mijn eigen karaoke-set. In mijn huis kan ik doen wat ik wil. 

II
Ik was de eerste Chinese danser bij het Nationale Ballet. Na mij zijn er meer gekomen. Ik weet niet of dat door mij komt. In elk geval ontstaat er een uitwisseling van invloeden; ik neem mijn Chinese achtergrond mee. Bijvoorbeeld bij de balletlessen die ik zelf geef. Ik gebruik Chinese muziek, met de pipa, een soort viool. En ik integreer ook Chinese dans en techniek. Dat is verfrissend. Ik help graag mensen. Dat is ook mijn opdracht in het leven. Eigenlijk kreeg ik die van mijn grootmoeder mee. Aan onze familieboom ben ik een succesvol stuk fruit, een rode vrucht. En het is mijn taak om ervoor te zorgen dat ook de andere vruchten rood worden. Eerst woog het zwaar en voelde ik me eenzaam in mijn rol. Maar inmiddels is het van bitter in zoet veranderd. Ook hier in Nederland kan ik anderen doen groeien en helpen. Bijvoorbeeld mijn Chinese collega's. Ik maak ze hier wegwijs.

III
Mijn eerste indruk van de stad weet ik nog goed. Klein, druk, veel toeristen, de geur van marihuana, de Wallen en heel veel fietsen. Soms loop ik over straat en is er ineens een fiets, geen idee waar die vandaan komt. Ongelofelijk ook hoeveel fietsen er tegelijk en naast elkaar op de best wel smalle fietspaden passen. Ik ben zelf één keer op de fiets naar mijn werk gegaan, maar ik ben weer afgestapt. Ik wilde mezelf niet bezeren. En ik wilde mezelf ook niet te schande maken als ik zou vallen. In het weekend kom ik vaak in de 9 straatjes in de Jordaan. Daar zijn veel kleine restaurantjes en kleine winkeltjes. I like it. Maar mijn favoriete plek is toch mijn eigen huis, omdat ik daar helemaal geaccepteerd ben. In China is 'thuis' hetgeen dat je kiest en dat echt als basis dient. Pas daarna komt de rest.

IV
Bij de vijftigste verjaardag van het Nationale Ballet waren – toen nog – koningin Beatrix en prinses Máxima aanwezig. Ik vond het heel bijzonder om de koningin te ontmoeten. Hoewel ik niet met haar heb gesproken was ik erg onder de indruk van hoe ze praat. Heel kalm en professioneel, met kennis van zaken. Ik zou willen dat alle Amsterdammers minimaal één keer 50 euro uitgeven aan een musical, jazz, een museum, theater, tentoonstelling of schilderij. Iets cultureels. Het helpt 'de kunst' om zich te ontwikkelen en dat is heel belangrijk voor het land. Nederland heeft mensen als Rembrandt en Van Gogh voortgebracht. Zij hebben iets gedaan voor het land. Dat is óók economie. 


Voorgedragen door: Yang Liu
Portret : Raymond Huisman
Sponsor gevonden! Familie Schoevaart.
Interview: Nynke Stallinga
Foto: Koos Baaij