Fardou Keuning

Werkwijze voor het Porem van Mokum:
Ik werk naar levend model. In twee sessies, bij de eerste sessie maak ik foto's. Ik mail de te portretteren persoon de vorderingen en dan spreken we nog eens af om het eind werk samen te bekijken. Ik werk in mijn atelier in Amsterdam.


detail van Mabelle 2010

papier-maché, polyester, gips, haar.

levensgroot 






















Voices, ZiekteBeeld

isolatieschuim, verf, paardenhaar

22 x 22 x 25 cm























Voices, ZiekteBeeld

isolatieschuim, verf, paardenhaar

22 x 22 x 27 cm























Het werk van Fardou ontleent zijn beeldende kracht aan scherp geobserveerde maatschappelijke context: contrasten tussen rijkdom en armoede, opvattingen over mooi en lelijk. Fardou weet een afgrijzen op te roepen die het oog opent: weerstand en compassie weet te veroorzaken. De beelden komen voort uit een grote, koortsachtige gedrevenheid. Zij heeft een beeldtaal ontwikkeld waarin zij de maatschappij aanklaagt: la condition humaine. In de veelheid van beelden laat zij een consistente materiële opbouw zien: letterlijke realistische elementen als tanden en menselijk haar worden in balans gebracht met een overdreven menselijke verschijning. www.fardou.net

 
"Fardou maakt portretten die wellicht wat vreemder zijn dan van de andere kunstenaars. Ze laat de donkere kant, die iedereen natuurlijk ook heeft, tegelijk zien met de lichte kant. Darom vind ik ze ontroerend mooi. Dat zijn natuurlijk de meeste portretten, maar sommige zijn wat gemakkelijker te lezen dan andere, vandaar de korte uitleg". Saskia de Rooy.