Johan van Hulst

No English text yet. Do you want to help us with a translation? 

Prof. dr. Johan W. van Hulst
pedagoog en politicus


Geboortejaar : 1911
Geboorteplaats : Amsterdam 
In het Porem van Mokum omdat hij een reus is. Johan had in de oorlog het lef de goede dingen te doen en later de drive ook op het hoogste niveau. Als student, als (hoog)leraar en schrijver van honderden artikelen, als senator, als lid van het Europees Parlement en de Raad van Europa. 

Is nog steeds een geducht schaker. Op het hoogste niveau uiteraard.

I
“Ik ben geboren en getogen in Amsterdam, aan de Egelantiersgracht. Een geweldige buurt, straatarm, maar ongekend saamhorig. Na mijn opleiding werd ik onderwijzer in Oudewater en Utrecht, tot ik in 1938 terugkeerde naar Amsterdam. Blij met de baan, hoewel, ergens anders had van mij ook best gemogen. Maar ik heb er nooit spijt van gehad. De stad en de ingrijpende gebeurtenissen van de oorlogsjaren hebben hun stempel op mijn leven  gedrukt.  In 1942 werd ik directeur van de Hervormde Kweekschool, aan de Plantage Middenlaan, naast de joodse crèche. Met een aantal mensen hebben we honderden baby’s en kleuters uit handen van de bezetters kunnen houden. Hun ouders wachtten aan de overkant, in de Hollandsche Schouwburg, op hun deporatie. Waarom je op zo’n moment je leven waagt? Omdat je je net als Esther in het bijbelverhaal  moet afvragen waarom je op dat moment op die plaats gezet bent. Dat is voor mij, ook later als politicus en hoogleraar, steeds de leidraad geweest.”

II
“Vanwege mijn leeftijd trek ik er nu niet meer zo gemakkelijk op uit, maar Amsterdam heeft veel plekken waar ik dierbare herinneringen aan heb. Het Amsterdam van mijn jeugd, dat was vooral de Jordaan. Veel armoede om ons heen, maar ook saamhorigheid. Toen van een groot gezin in de buurt de moeder plotseling naar het ziekenhuis moest, waren de kinderen in een dag tijd overal ondergebracht. Ook bij ons. Dat was vanzelfsprekend. Nog steeds is de Jordaan een van mijn favoriete plekken. En de Plantage en de oude jodenbuurt, dat is vanzelfsprekend. Ook was ik altijd graag in het Vondelpark, gewoon een beetje zwerven. En in de Watergraafsmeer, het oude Ajax-stadion. Daar liepen we als jongens naar toe. Niet op zondag. Maar als er doordeweeks gevoetbald werd waren we op de staantribune te vinden. Voor een dubbeltje. Moet je nagaan, 89 jaar geleden ging ik voor het eerst naar Ajax…”

III
“Na de oorlog ben ik naast mijn baan steeds blijven studeren. Psychologie, geschiedenis, pedagogiek; leren ging me goed af. En regelmatig schreef ik artikelen. Die trokken de aandacht, onder meer van de Vrije Universiteit, waar ze behoefte hadden aan pedagogen met praktijkervaring. Zo werd ik er, na mijn promotie in 1960, docent en drie jaar later hoogleraar als opvolger van prof. Waterink. Daarnaast was er natuurlijk ook de politiek. Heel lang, 25 jaar, de Eerste Kamer en daarbij een jaar of zeven het Europees Parlement en de Raad van Europa. Ja, ik heb heel wat hoeken van de politieke wereld gezien. Heel wat bekende mensen ook. Wat me het meest is bijgebleven?  De gesprekken met Koningin Juliana. En met Beatrix en Claus. Ik was bij de inhuldiging destijds, dat was een heel bijzondere ervaring. En nu zijn we weer zover. Maar ditmaal ben ik er niet bij, nee.”


Voorgedragen door : Saskia de Rooy
Portret      : Saskia de Rooy
Sponsor gevonden! Anoniem
Interview : Martin van den  Akker 
Foto                                : Koos Baaij